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Red Records 293

Fabio Morgera
Colors

1. Yellow 
2. Red
3. Blue 
4. Black
5. White
6. Grey
7. Purple
8. Green
9. Brown
10. Orange
11. Pink

Fabio Morgera,
Trumpet, Flugelhorn
J.D. Allen,
Tenor sax
Steve Turre,
Trombone
James Hurt,
piano
Joe Rybczyck Jr., 
piano
Eric Revis,
bass
Alvester Garnett,
drums

Fabio Morgera, una grande tromba dalla forza suprema
T
erzo lavoro del trombettista Fabio Morgera per la Red Records, dopo gli eccellenti "Slick" e "Take one", senza considerare "In search of" di J. D. Allen e le altre prove per la giapponese Ken. Tutti dischi che ispirano la nuova tradizione del jazz moderno che passa anche dal nostro Morgera, probabilmente la migliore e più stimolante tromba di natali europei degli ultimi anni.

"
Colors" sembra voler esplorare tutte le configurazioni cromatiche di questo grintoso sestetto, nel quale si alternano al piano James Hurt e Joe Rybczyk Jr., mentre al trombone e al sax tenore troviamo rispettivamente i sempre sorprendenti Steve Turre e J. D. Allen, con Eric Revis al basso e Alvester Garnett alla batteria.

Il risultato è quello di un jazz vitale, vigoroso, "espressionista", che tasta il polso all'attuale scena newyorkese, con maestoso incedere.

Fabio Morgera da qualche tempo si è trasferito nella "Grande Mela" ed ha "saggiato" ormai ogni angolo recondito della più importante scena musicale del mondo, suonando nei templi metropolitani, ma perfezionandosi attraverso studi regolari compiuti alla Berkley School, con insegnati come Donald Byrd, Valery Ponomarev e sia attraverso innumerevoli collaborazioni con musicisti di enorme rilevanza.

La sua intensa attività concertistica gli ha reso un ottimo credito nella grande comunità americana ed in particolare nella città che ha visto nascere i più importanti fermenti jazzistici dalla seconda Guerra ad oggi.

Per Morgera non fa differenza suonare nei locali più "duri" di Harlem o nelle raffinate hall di Manhattan. La sua personalità prorompente è capace di adattarsi alle circostanze o "mettere in riga" anche conclamate star con le quali ama spesso confrontarsi in roventi situazioni da jam.

"Colors" è un CD di indubbia finezza tecnica; presenta 11 composizioni con arrangiamenti di sofisticata bellezza che giocano e si sviluppano sui tempi più disparati, in cambi repentini ed imprevedibili, in una incalzante ricerca di nuove combinazioni e di miscelanze fra i fiati, sempre devoti all’etica swing e ad un senso di "gratitudine" per l’intero percorso storico del Jazz.

Per la verità, questa nuova incisione non mi stupisce più di tanto, poiché ritengo Morgera un musicista che già da tempo ha raggiunto la sua maturità artistica, che oggi si staglia su un'imponente statura raggiunta da pochi musicisti, e non mi riferisco solo agli italiani.

Non credo di andare molto lontano dalla verità nel sostenere che, con ogni probabilità, "
Colors" è (e sarà riconosciuto) uno dei dischi migliori, editi nel 2002.
Gino Fortunato

«Italian trumpeter Fabio Morgera has a mastery of the hard bop vocabulary, possesses a lyrical and appealing sound and is willing to take chances during his solos. All of the compositions and the structures have enough variety to hold the interest of both musicians and listeners alike.» Scott Yanow  AMG
«it has a fresh and exciting feel to it, as the trumpeter leads his septet through a mix of originals and popular standards. Morgera has impeccable technique and a solid mastery of the hard bop idiom. He prefers the middle range of his horn, and whether he blows hot or with sensuous emotion, he impresses as one of the leading practitioners of his genre. For this outing, Morgera surrounds himself with some fine New York musicians, including JD Allen on tenor saxophone, Bill Ware on Vibes, and Alvester Garnett on drums. The latter is particularly attractive, as he kicks with unmitigating force.» Steve Loewy
«Worked With: Eric Revis, Duane Eubanks, Dave Baker, Winard Harper, Cindy Blackman, Bob Belden. By the time he reached the age of 25, Detroit native J.D. Allen had already played and recorded with such experienced jazzers as Betty Carter and Wallace Roney.

One of the finest trombonists of the 1980s and '90s, Steve Turre also introduced the conch shells to jazz. After a brief period on violin he switched to trombone when he was ten. Turre worked locally from age 13, played with Rahsaan Roland Kirk off and on from 1968, recorded with Santana in 1970 and in 1972 toured with Ray Charles. Turre had many diverse musical experiences in the 1970s including tours with Art Blakey's Jazz Messengers and the Thad Jones/Mel Lewis Orchestra (both in 1973), an opportunity to play trombone and electric bass regularly with Chico Hamilton (1974-76) and recording with Woody Shaw and Rahsaan Roland Kirk. Kirk inspired Turre to play exotic shells and his ability to get a wide range of clear tones is quite impressive. Since that time Turre toured with McCoy Tyner, Dexter Gordon, Slide Hampton, Poncho Sanchez, Hilton Ruiz and Tito Puente among others. In 1987 he joined Dizzy Gillespie's United Nations Orchestra and he has also played regularly with Lester Bowie's Brass Fantasy, the Leaders and the Timeless All-Stars. Turre performed with his Sanctified Shells (a group featuring four trombonists doubling on shells, trumpeter E.J. Allen, bass, drums and several percussionists) at the 1995 Monterey Jazz Festival and has recorded as a leader for Stash, Antilles and Verve.» Scott Yanow
«New York City jazz pianist James Hurt first garnered attention during the mid-1990s, playing on sessions from Antonio Hart (Here I Stand), Russell Gunn (Gunn Fu) and Sherman Irby (Full Circle). His debut as a leader, Dark Grooves Mystical Rhythms, followed on Blue Note in 1999.» Jason Ankeny
«Pianist James Hurt is a very talented musician, and his solos show a superb ability to improvise in an original style. For this recording, he has assembled a variety of groups, ranging from duo to septet to showcase his talents. He sounds best with rhythm along or with his tenor saxophonist of choice, Jacques Schwartz-Bart. The one track with four horns (alto saxophonist Sherman Irby, trumpeter Russell Gunn, tenor saxophonist Greg Tardy, and trombonist Robin Eubanks) is largely wasted due to the unimaginative arrangement, and failure to take advantage of the individual talent. In a more intimate context, Hurt displays an unconventional individuality and an impressive quirkiness.
His self-confident swagger delight and he shows a knack for choosing his notes carefully.» Steven A. Loewy
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Data pubblicazione: 22/10/2002





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